Annetta Willemse Schilderijen Tentoonstellingen Blog Contact ENG| NL

Blog

Bologna: pasta of Lavinia Fontana

Blog over Bologna's kunst klimaat vanaf de 13eeeuw en Lavina als powerwoman, 3 Mrt. 2014
Self-portrait_at the Clavichord with a Servant by Lavinia Fontana1 650

Op dit punt in mijn leven doet de naam Bologna mij eerder denken aan pastasaus dan aan kunst. Maar dat is wel jammer. Vandaar dat ik me herijk. In een boek van Nancy Heller lees ik namelijk heel interessante dingen. Onder andere dus over Bologna.

Als je je verdiept in kunst en de kunstgeschiedenis lijken vrouwen altijd afwezig, niet bestaand, geen rol van betekenis te hebben gehad. Dat dat beeld niet helemaal klopt is langzamerhand wel duidelijk, maar nog geen gemeengoed. Helaas. Het blijft namelijk altijd een prettige ervaring om te merken dat een vrouw er ook kan toe doen. Waarom dat prettig is, laat ik maar even buiten beschouwing, zal wel iets psychologisch zijn. Maar in de 16e en 17e eeuw was het dus in Bologna anders dan je nu zou denken, zeker als je wel eens per ongeluk naar Italiaanse tv hebt gekeken, naar onooglijke Barbie poppen in diverse leeftijdscategorie├źn. Of naar de vriendinnen van Berlusconi.

In Bologna was er een buitengewoon vrouwvriendelijk klimaat! De universiteit van Bologna, accepteerde vrouwelijke studenten al vanaf de 13e eeuw. Dit fijne klimaat heeft veel vrouwen er toe aangezet om zich te bekwamen in verschillende richtingen, zoals ook in de kunst. Er schijnt bewijs te zijn dat er gedurende de 16e en 17e eeuw 23 vrouwelijke schilders actief waren.

Lavinia Fontana (1552 - 1614) was er daar 1 van. Zij ging als zeer succesvol schilder door het leven. Had opdrachten van paus en de rijkelui, onderhield haar man en hun 11 kinderen. Hij zorgde voor het huishouden en zette tevens zijn schilderkunstige aspiraties in dienst van haar werk: hij mocht de achtergronden helpen schilderen. Gefortuneerd en erkend. In 1611 werd er een ere penning voor haar geslagen in Rome waar ze naar toe verhuisd was en werkte. Ze werd ook opgenomen in de Academie del Rome. Ze schilderde veel portretten van nobelvrouwen, met zeer weldadige detaillering. Maar ook grote mythische werken met naakten (!) bevinden zich in haar oeuvre.

Powervrouw heet dat vandaag de dag.